Sunday, September 23, 2012

Karangan Budi (15)


Imran Khan

 

Rakyat Singapura ketandusan budi pekerti yang tinggi. Bincangkan.

 

Budi pekerti amatlah penting dalam kehidupan kita kerana ia mencerminkan perwatakan dan kelakuan diri kita di khalayak ramai. Semenjak berzaman-zaman dahulu, budaya-budaya Timur  seperti Melayu, Cina dan India telah mengajar kita untuk berbudi pekerti kerana ia merupakan lambing budya masing-masing dan memisahkan kita daripada yang lain. Ini dapat dilihat daripada cara orang tua dahulu yang mendidik anak-anak mereka untuk lebih mengutamakan sopan santun dan budi bahasa daripada menekankan kejayaan dalam pendidikan. Akan tetapi, disebabkan proses urbanisasi yang telah mengakibatkan sebuah perubahan yang ketara dalam cara kehidupan kita, budi pekerti sudah tidak dititikberatkan lagi dalam kehidupan seharian kita sehingga ia diabaikan. Juga, disebabkan itu, kita menjadi lebih praktikal dan lebih tertumpu kepada isu-isu seharian sehingga mengabaikan santun dan adab dalam kelakuan kita. Walaupun begitu, masih juga ada rakyat Singapura yang menjalani hidup mereka berdasarkan budi bahasa dan nilai-nilat murni. Oleh sebab ini, negara kita masih mampu maju ke tahap yang lebih tinggi. Tetapi, persoalannya, mengapakah kebanyakan rakyat Singapura tidak mempunyai budi pekerti yang tinggi?

 

Lebih ramai rakyat watan kita yang langsung tidak berbudi pekerti kerana sikap mementingkan diri sendiri yang tersemat dalam hati mereka. Ini bermakna apa sahaja yang dilakukan mereka bertujuan untuk meraih kemaslahatan bagi diri mereka tanpa menghiraukan orang lain. Mereka hanya ingin mendapatkan apa yang mereka mahu dan tidak mempedulikan keadaan orang lain. Sebagai contoh, disebabkan era globalisasi ini, lebih ramai rakyat Singapura tertarik untuk memenuhi tuntutan 5K yang dapat mebawa kepada kehidupan yang lebih senang. Oleh sebab itu, mereka rela melakukan apa sahaja demi mengejar impian mereka walaupun ada yang telah melanggar undang-undang. Mereka juga tidak mengendahan apa yang orang lain fikirkan asalkan mereka dapat mencapai matlamat mereka dan memenuhi tuntutan tersebut. Walaupun terdapat banyak kesan negatif disebabkan sifat sebegini seperti tiada kepercayaan daripada orang lain, tidak kira yang dekat atau jauh, mereka tetap mementingkan diri mereka sendiri. Jika lebih ramai orang ketandusan budi pekerti yang tinggi, ia akan menyekat kemajuan negara kita kerana semua orang akan bekerja hanya untuk mencari nafkah untuk keluarga mereka dan menerima pangkat yang tinggi, bukan untuk berbakti kepada negara kita dan menolong watan kita maju ke tahap yang lebih tinggi supaya dapat mengharumi reputasi Singapura di persada dunia. Juga, dengan situasi ini, ia akan menjadi asa yang buruk dalam proses pembinaan masyarakat yang beradab dan bertamadun kerana semua orang asyik mementingkan diri mereka sendiri.

 

Bertitik tolak daripada itu, rakyat Singapura yang telah tertarik pada cara hidup yang hedonis menjadi sebab ketandusan budi perketi di kalangan masyarakat kita. Mereka telah dipengaruhi oleh cara hidup budaya Barat dan menerapkannya dalam kehidupan  seharian mereka. Mereka dapat melakukannya apa sahaja mereka inginkan tanpa memikirkan tentang kesan dan akibat melakukannya. Ramai rakyat Singapura ingin menerapkan unsur-unsur kebudayaan Barat dalam kehidupan mereka disebabkan kebebasan ini yang dilihat sebagai sesuatu yang akan membahagiakan mereka kerang tiada sesiapa yang boleh menghalang mereka daripada melakukan apa sahaja yang mereka mahu. Juga, mereka telah dipengaruhi oleh selebriti-selebriti Barat yang telah menunjukkan keseronokan yang dapat dirasai dengan gaya hidup seperti itu. Tetapi, ini telah mengajar rakyat kita untuk berfoya-foya dan tidak mengutamakan perkara-perkara yang lebih penting dalam kehidupan mereka seperti pendidikan dan mempuyai akhlak yang mulia. Antara perkara-perkara yang mereka lakukan termasuk bersikap materialistic dan membazirkan wang pembeli pelbagai barang yang berjenama. Disebabkan sikap seperti ini, mereka akan menjadi seperti seludang menolak mayang lalu menunjuk-nunjuk barang-barang mereka di khalayak ramai. Ini dengan jelas mencerminkan ketandusan budi pekerti yang tinggi yang ada pada mereka, lebih-lebih lagi menonjolkan pancaran hati yang kotor yang mereka miliki. Dengan ini, ia akan mengakibatkan kehilangan budi pekerti dalam diri rakyat Singapura. Ini akan menghindar pembentukan insan-insan yang berguna kepada masyarakat yang penting bagi negara kita untuk maju dengan pesat.

 

Sementelahan itu, kegagalan ibu bapa untuk mendidik anak-anak mereka untuk bertatasusila dan bersopan santun telah mengakibatkan kebanyakan rakyat Singapura tiada budi pekerti yang tinggi. Ibu bapa berperanan untuk mendidik anak-anak sejak awal lagi dengan menyemai budi bahasa yang baik di rumah kerana mereka merupakan contoh patut diteladani. Oleh sebab itu, anak-anak akan mengikut setiap langkah ibu bapa buat, tidak kira baik atau buruk kerana anak-anak berfikiran bahawa segala yang dilakukan oleh ibu bapa mereka baik. Sebagai contoh, percakapan antara ibu bapa dengan anak-anak dan antara anggota keluarga di rumah sewajarnya menggunakan bahasa yang baik dan sopan. Hal ini penting untuk mewujudkan suasana yang baik dan harmoni dalam keluarga yang bakal dicontohi oleh anak-anak. Juga, kekata yang kasar dan mencarut hendaklan dielakkan kerana ia boleh mempengaruhi pembentukan jiwa anak-anak. Bahasa yang halus dan sopan santun harus dibiasakan penggunaannya di rumah. Oleh sebab itu, apabila mereka meningkat dewasa kelak, mereka akan turut menggunakan kata-kata yang biasa didengar di rumah. Akan tetapi, ibu bapa juga harus bersikap tegas apabila mendidik anak-anak kerana setiap kesilapan yang tidak ditangani akan meningkat kepada sesuatu yang lebih teruk. Oleh sebab itu, ibu bapa sentiasa harus ada di sisi anak-anak mereka untuk membimbing merek ke jalan yang benar dan juga mengawasi anak-anak mereka semasa mereka dalam proses membesar kerana terdapat banyak gangguan yang boleh mempengaruhi anak-anak mereka.

 

Akan tetapi, terdapat juga rakyat Singapura yang mempunyai budi pekerti yang tinggi. Mereka menjalani hidup mereka berdasarkan nilai-nilai murni dan adab. Ini mungkin disebabkan mereka telah mengalami sesuatu yang sangat menyentuh perasaan mereka. Ini dapat dilihat daripada peratusan rakyat Singapura yang terlibat dalam kerja-kerja kemasyarakatan. Sebuah tinjauan menunjukkan bahawa terdapat peningkatan empat-puluh peratus dalam bilangan orang yang telah melakukan kerja kemasyarakatan. Ini dengan jelas menunjukkan bahawa rakyat Singapura berbudi pekerti kerana pengalaman daripada melibatkan diri dalam kerja kemasyarakatan membolehkan rakyat Singapura mempelajari tentang banyak perkara seperti sifat belas ihsan terhadap mereka yang kurang bernasib baik ataupun rasa pencapaian kerana dapat berbakti kepada masyarakat. Selain itu, rakyat Singapura dapat merenung tentang kerja-kerja kemasyarakatan sebagai wadah untuk memupuk semangat dalam jiwa rakyat-rakyat untuk berbakti kepada masyarakat kita dan menunjukkan persalingan dan responsif dalam rakyat-rakyat untuk melibatkan diri mereka dalam perkhidmatan kesukarelawan. Daripada ini, rakyat-rakyat dapat merumuskan bahawa budi pekerti ini penting bagi rakyat-rakyat berbakti kepada masyarakat kerana tanpa hati yang jernih dan tiada sifat kepentingan diri, seseorang itu tidak akan melibatkan dirinya dalam kerja-kerja kemasyarakatan.

 

Akhir kata, memang tidak dapat disangkalkan bahawa budi pekerti penting dalam kehidupan kita. Ia merupakan petunjuk bagi kita menentukan pilihan kita untuk melakukan sesuatu. Walaupun rakyat-rakyat Singapura sekarang terjerumus dengan mementingkan diri mereka sendiri, negara kita dalam proses pembinaan untuk membentuk sebuah masyarakat yang berbudi pekerti dan bertamadun kerana dengan itu, lebih senang bagi negara kita maju ke tahap yang lebih tinggi kerana seluruh penduduknya bertujuan untuk berbakti kepada masyarakat, tidak kira dari aspek sosial ataupun ekonomi. Oleh sebab itu, rakyat-rakyat Singapura harus sentiasa ingat bahawa dalam segala yang kita lakukan, keikhlasan dari hati amatlah diutamakan kerana ini menentukan niat baik kita dan mencerminkan budi pekerti kita dengan mendalam. Ini juga akan mengesyorkan bahawa masyarakat kita terdiri daripada rakyat-rakyat yang berbudi pekerti dan bertamadun.

 

No comments: