Sunday, September 23, 2012

Karangan Budi (14)


Benny Gerard Emanuel

Rakyat Singapura ketandusan budi pekerti yang tinggi. Bincangkan.

Rakyat Singapura ketandusan budi pekerti. Pernyataan ini memberi makna bahawa masyarakat Singapura sedang mengalami penghakisan adab dari segi tutur kata serta tingkah laku yang baik. Adakah Singapura memang tidak berbudi pekerti? Namun demikian, adakah contoh-contoh yang menunjukkan bahawa rakyat Singapura mempunyai budi pekerti? Apakah langkah-langkah yang boleh dan patut dilakukan bagi mendidik rakyat Singapura supaya berbudi pekerti?

Di Singapura, ketandusan budi pekerti boleh deperhatikan dari kelakuan para penduduk Singapura yang mencerminkan sifat terlalu mementingkan diri serta kekurangan kesedaran awam. Sikap yang dicerminkan budi pekerti seperti berbudi bahasa, adab dan kesantunan dalam diri setiap insan menunjukkan keprihatinan setiap insan terhadap orang lain dalam komunitinya. Apabila seseorang itu bersifat mementingkan diri dan mengabaikan keperluan orang lain, dia sedang mempamerkan ketandusan budi pekerti. Sebagai contoh, di Singapura, walaupun terdapatlah tempat duduk di penangkutan awam yang disediakan khusus untuk para penumpang yang tua, yang hamil atau yang cedera, tempat duduk tersebut kebanyakan kali tidak sempat digunakan oleh mereka yang memerlukannya. Tempat duduk tersebut kebanyakan kali sudah diambil para pemuda atau orang dewasa sebelum penumpang yang memerlukan dapat duduk. Selain itu, mereka yang duduk di tempat duduk yang lain pun tidak mengambil inisiatif untuk menyerahkan tempat duduk mereka kepada mereka yang lebih memerlukan. Contoh ini, menunjukkan bahawa, para penduduk Singapura sudah terlalu mementingkan diri sehingga mengabaikan keperluan mereka yang lebih memerlukan. Contoh ini menunjukkan kelakuan warga Singapura yang tidak mempunyai budi pekerti terutamalah dari segi tingkah laku yang baik dan beradab.

Apabila seseorang itu mempunyai kekurangan kesedaran awam, dia tidak mengetahui dan memahami bagaimana tindakannya boleh menjejas orang lain serta persekitaran. Penjejasan persekitaran sebagai contoh juga akan menjejas orang lain kerana orang lain juga turut mennggunakan persekitaran tersebut. Dia bersikap tidak peduli terhadap perilaku mereka. Mereka tidak menyangka apabila mereka berada dalam tempat awam dan hanya membuat segala apa yang dimahukannya. Ini akan mengakibatkan ketandusan budi pekerti, kerana mengizinkan penggunaan bahasa yang kurang bersopan santun serta perilaku yang kasar kerana ini merupakan apa seseorang itu akan membuat jika dia tidak mempedulikan kesan kelakuannya di atas orang lain. Sebagai contoh, di Singapura, tabiat membuang sampah sarap secara sembarangan agak berleluasa. Kelihatan puntung-puntung rokok di seluruh persekitaran kita, jika di longkang, di kaki lima, ataupun di tepi tong sampah. Selain itu juga, terdapatlah kertas tisu, dan banyak jenis sampah sarp di sembarang tempat. Masalah ini turut meruncing walaupun terdapatlah usaha para pihak utama bagi meningkat kesedaran antara penduduk supaya tidak membuang sampah sarap di merata tempat, serta meningkatkan jumlah tong sampah di tempat-tempat strategik. Masalah ini tetap meruncing kerana ketidakpedulian orang ramai terhadap kesan aksi mereka terhadap oran lain seperti terjadinya ketidakselesaan orang ramai dalam tempat yang kotor. Sejajar dengan itu, tandas-tandas awam selalunya kotor kerana ketidakpedulian pengguna tandas terhadap pengguna yang akan menggunakan tandas selepas mereka. Selain itu, terdapat selalunya ramai pelajar yang seringkali terlupa untuk mengucapkan salam hormat atau terima kasih kepada guru-guru serta ramai yang memecut dan tidak sabar di jalan raya. Kelakuan sebegini menunjukkan, ketidakmementingkan hormat terhadap orang lain antara para pelajar serta pengguna jalan raya. Ini pula menyebabkan ketandusan budi pekerti, kerana adab tersebut diperolehi daripada rasa hormat terhadap orang lain. Oleh sebab itu, jika seseorang itu berkelakuan tidak menghormati orang lain, ini menunjukkan ketandusan budi pekerti dalam dirinya. Lantas, jika terdapatlah ramai orang yang berkelakuan sebegitu, ia menunjukkan ketandusan budi pekerti di antara rakyat Singapura.

Namun demikian, ketandusan budi pekerti di Singapura masih ada harapan baik dan belum lagi merupakan sesuatu keterlaluan. Ini disebabkan kelakuan beberapa insan yang masih menunjukkan budi pekerti di Singapura. Jika mereka ini dapat memimpin melalui teladan mereka, situasi ketandusan budi pekerti di Singapura masih boleh diselamatkan lalu dibetulkan. Sebagai contoh, terdapat kelakuan kecil seperti membantu seseorang mengutip barangan yang dijatuhkannya yang diterima dengan ucapan terima kasih. Selain itu, apabila seseorang menghilangkan dompetnya di tempat awam sekarang di Singapura, terdapatlah kemungkinan yang lebih tinggi di mana seseorang itu akan mendapat kembali dompetnya kerana terdapatlah kad identifikasi di dompet itu dan orang yang menjumpa dompet yang hilang itu merasakan kewajipan dalam dirinya untuk memulangkannya serta mempunyai integriti supaya tidak megambil lalu menyimpan apa yang tidak kepunyaannya. Tabiat-tabiat sedemikian mendorong para penduduk Singapura mempraktikkan tabiat sedemikian.

Beberapa sifat berkualiti tidak sopan dalam individu disebabkan kekurangan pendidikan oleh keluarga yang baik, manakala uang lain menyalahkan tekanan masyarkat yang pantas. Namun, beberapa tuntutan menunjukkan keluwesan sudah ada dalam semua orang, dan apa yang diperlukan adalah hanya sedikit galakan dan motivasi untuk menarik keluar dan tersebardikan keseluruhan di antara para penduduk Singapura.

Setiap penyakit mempunyai penawarnya, setiap masalah mempunyai jalan keluarnya. Oleh yang demikian, ia tidak boleh dinafikan bahawa terdapat lebih yang boleh dilakukan bagi mengatasi masalah ketandusan budi pekerti di Singapura. Misalnya, kempen boleh diadakan oleh pihak tertentu seperti ‘Singapore Kindness Movement’. Pada masa kini, sudak dilakukan kekpen Bersenyum serta mengucapkan terima kasih kepada setiap penduduk apabila dia membantu kamu mahupun kelakuannya kecil ataupun besar. Namun demikian, lebih kempen yang berkesan boleh diadakan bagi meningkat kesedaran antara penduduk Singapura tentang kepentingan berbudi pekerti di Singapura dan bagaimana ia dapat berfaedah kepada setiap enduduk serta kemajuan sosial di Singapura. Kempen ini harus mengingatkan masyarakat Singapura peri pentingnya adab dan nilai dalam perbualan dan kelakuan mereka. Langkah ini harus menggalakkan para penduduk mengekalkan kesantunan yang melambangkan identiti Singapura. Budi pekerti tersebut juga harus dipromosikan kepada masyarakat umum di dalam dan luar talian melalui gabungan kaedah media baru dan lama. Contohnya, kempen tersebut boleh melibatkan permainan komputer yang degemari rama pemuda yang juga memperlibatkan pupukan nilai-nilai murni dalam diri pemuda itu.

Natijahnya ketandusan budi pekerti di antara rakyat Singapura disebabkan para penduduk secara keterlaluan mementingkan diri serta kekurangan kesedaran awam. Namun, masalah ini boleh diatasi dengan menyerang punca masalah ini, ialah kekurangan pendidikan di rumah serta tekanan yang dibawa permintaan masyarakat yang bergerak pantas. Masalah ini boleh diatasi dengan sokongan dan kerjasama para pihak bersama penduduk. Bersamalah, dapat kita membuat Singapura sebuah negera yang berbudi pekerti.

Benny Gerard Emmanuel


 

 

No comments: