Sunday, September 23, 2012

Karangan Budi (18)


Karangan Samuel Wittberger

 

Yang kurik itu kundi, yang merah itu saga, yang baik itu budi, yang indah itu bahasa. Isu budi pekerti merupakan isu hangat di Singapura. Sejak kebelakangan ini, terdapat banyak laporan di media massa tentang kes-kes warga negara yang ketandusan budi pekerti. Namun, persoalan yang kini mesti dijawab ialah; adakah rakyat Singapura benar-benar kehilangan budi pekerti dek dihanyutkan arus kemodenan zaman yang penuh pancaroba ini?

 

Tuntutan kebendaan merupakan sesuatu manifestasi sikap rakyat Singapura yang semakin ketandusan budi pekerti. Memang ada kaitan rapat antara ketandusan budi bahasa dan tuntutan kebendaan yang semakin menggila dalam kalangan rakyat Singapura. Rakyat Singapura menjadi terlalu materialistic dan tidak menghiraukan perkara-perkara lain di dalam hidupnya. Ini bermakna mereka sanggup berbuat apa sahaja untuk mendapat kebendaan. Dalam perkataan lain, mereka tidak hiraukan perasaan orang lain kerana mereka sedia buat apa yang diperlukan untuk memastikan mereka dapatkan apa yang mereka ingini. Jika produk baru syarikat Apple dilancarkan di Singapura kamu boleh lihat terlalu ramai orang beratur di luar kedai Apple itu bermula pada pukul 12 malam hari sebelumnya atau lebih awal pun. Dalam peraturan itu juga terdapat mereka yang akan bertelingkah dengan orang lain dalam peraturan itu. Tentunya ini menunjukkan sikap kurang bertimbang rasa dan ketandusan budi pekerti di kalangan masyarakat am Singapura.

Namun terdapat banyak juga kes-kes warga Singapura yang menonjolkan budi pekerti. Mereka merupakan orang yang menunjukkan bahawa mereka benar-benar merupakan orang yang berbudi pekerti seperti peribahasa hidup kayu berbuah, hidup manusia berjasa. Orang Singapura terkenal kerana mereka melayani orang dengan begitu baik dalm industry servis. Di samping itu, mereka juga menghulurkan bantuan kepada orang lain. Ini ditampilkan melalui rancangan seperti “Catch of the day” yang ditayangkan di Channel 5 atau saluran lima. Terdapat banyak kelakuan baik yang mencerminkan budi pekerti yang mulia. Tamsilnya, seseorang yang berbudi pekerti akan menghulurkan bantuan kepada sesiapa sahaja dengan ikhlas, prihatin terhadap perasaan orang lain, bersikap jujur dan amanah serta bertutur dan berkelakuan sopan. Ini tentunya menunjukkan bahawa tiada ketandusan budi pekerti yang begitu teruk.

Namun demikian, malangnya terdapat banyak isu-isu yang menunjukkan lagi bahawa warga negara Singapura ketandusan budi pekerti yang teruk dari segi bagaimana mereka berinteraksi dengan orang lain. Pertamanya, mereka kurang memberi hormat kepada orang tua termasuk ibu bapa mereka sendiri. Singapura mempunyai penduduk yang menua. Oleh itu, penduduk yang muda sekarang terlalu sibuk dengan pekerjaan mereka selalunya meletakkan ibu bapa mereka di rumah tumpangan orang tua. Ini menunjukkan bahawa mereka kurang menghormati ibu bapa mereka.

Jelasnya bahawa terdapat banyak isu yang menjejaskan budi bahasa negara kita. Walaupun banyak contoh yang menunjukkan bahawa Singapura ketandusan budi bahasa, terdapat contoh-contoh lain yang menunjukkan bahawa jika kita berusaha, kita boleh menjadikan negara ini watan budiman. Kitalah harapan zaman depan, Auspicium Meleoris Aevi.

No comments: