Sunday, September 23, 2012

Karangan Budi (17)


Alexander Philip

Pada era globalisasi ini, ramai rakyat Singapura yang kurang berbudi pekerti tinggi. Budi pekerti tidak dipentingkan dan keadaan semakin teruk dengan kecanggihan teknologi. Mereka sering dipengaruhi media massa dan sering melakukan perkara yang kurang beradap dan tidak sopan. Masalah ini juga wujud dalam kalangan remaja. Ketandusan budi pekerti yang tinggi semakin merosakkan imej Singapura. Persoalannya, adakah rakyat Singapura benar-benar kehilangan budi pekerti dek dihanyutkan oleh kemodenan zaman yang penuh pancaroba ini?

 

Masalah tuntutan kebendaan dalam kalangan remaja mempunyaikaitan rapat dengan ketandusan budi pekerti. Ramai remaja mementingkan meraih materialisme dalam hidup atas kepentingan menjamin budi pekerti yang mulia. Mereka sering bergaduh dan bertelingkah dengan ibu bapa mereka dengan menggunakan bahasa yang kasar agar mereka boleh mendapat barangan yang berjenama dan sebagainya. Kadangkala, kumpulan-kumpulan samseng melibatkan diri dalam kegiatan gangsterisme seperti mencuri dan membuli mangsa yang lemah. Remaja inginkan barangan berjenama walaupun mereka miskin dan tidak mampu. Masalah ini semakin berleluasa. Ibu bapa juga memanjakan anak-anak mereka dan akan membelikan apa sahaja yang diminta tanpa memikirkan kesan-kesan negatif yang bakal timbul.

 

Ramai rakyat Singapura juga menunjukkan kelakuan kurang beradab dan kurang sopan kepada orang tua mereka khususnya kepada datuk dan nenek mereka. Liberalisme atau kebebasan yang diberikan kepada remaja membawa pelbagai kesan buruk kerana mereka telah melupakan adab dan sopan santun dan tidak mengamalkan ciri-ciri yang baik. Ramai yang kurang menghormati orang tua dan sering menggunakan bahasa yang kasar dan memarahi orang tua mereka tanpa mempedulikan bahasa yang digunakan. Budaya Asia menitikberatkan nilai-nilai murni apabila bertutur dengan orang tua kerana mereka ibarat Quran Buruk. Malangnya ramai yang tidak mengambil usaha untuk berbual dengan hormat. Hal ini amat merunsingkan kerana kelakuan tersebut tidak boleh diterima.

 

Walau bagaimanapun, hidup kayu berbuah, hidup manusia berjasa. Masih terdapat segolongan rakyat Singapura yang masih berbudi bahasa terhadap orang lain. Singapura sebuah kota yang terkenal dari segi perkhidmatan yang bermutu tinggi. Dari pelbagai bidang dalam masyarakat, perkhidmatan yang diberikan oleh pekerja-pekerja memang baik. Mereka sering melayan pelanggan dengan sopan dan cuba menemui keperluan dan permintaan mereka. Syarikat-syarikat seperti Robinsons dan Tangs merupakan contoh pusat-pusat membeli-belah yang memberikan perkhidmatan yang terbaik di Singapura. Ramai pelanggan berasa begitu berpuas hati dengan layanan yang diberikan oleh para pekerja di situ. Hal ini menunjukkan bahawa ada juga orang yang berbudi bahasa dan tidak biadap apabila menghulurkan pertolongan.

 

Kempen-kempen mementingkan kesantunan budi pekerti haruslah dilancarkan oleh MCYS bagi menggalakkan rakyat mengamalkan budi perkerti yang mulia. Melestarikan budaya berbudi bahasa amat penting dan rakyat harus diingatkan tentang cara-cara untuk bersopan santun setiap hari. Kempen itu harus menekankan kepentingan menunjukkan sopan santun dan rasa hormat kepada orang tua.

 

Secara tuntasnya, jika masalah ini tidak ditangani segera, reputasi Singapura di mata dunia akan tercemar ibarat menconteng arang di muka. Budi pekerti harus diutamakan supaya meningkatkan taraf negara kita.

No comments: