Sunday, September 23, 2012

Karangan Budi (19)


Karangan Ritchie

Pada era pascaperindustrian dan pascaglobalisasi ini, Singapura telah berjaya untuk berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan bangsa-bangsa lain di seantero dunia. Kemajuan yang paling ketara ialah dalam bidang ekonomi. Di segenap empat penjuru Singapura ini, terdapat bangunan-bangunan gah yang menjadi ikon kota Singa ini. Namun di sebalik itu, ramai pihak mengeluh mengenai merosotnya budi pekerti masyarakat yang dirasa semakin ketandusan budi pekerti. Persoalannya, adakah rakyat Singapura memang tidak berbudi pekerti?


Pada hemat saya, sebetulnya masih banyak rakyat Singapura yang memiliki budi pekerti yang tinggi. Ketika kita pergi mengunjungi Universal Studio dan tempat-tempat perbelanjaan, para pekerja di sana selalu menyambut kita dengan senyuman sejak minit pertama kita menapakkan kaki di tempat tersebut. Kemudian, mereka akan menjawab segala pertanyaan pengunjung dengan sopan dan mereka pun menunjukkan tingkah laku yang sangat layak mendapat pujian. Seluruh tindakan ini menunjukkan bahawa mereka masih berbudi pekerti luhur sesuai dengan identiti bangsa kita.
 

Selain diertikan sebagai tutur kata dan tingkah laku yang baik, berbudi pekerti juga bererti saling menghormati dan menghargai sesiapa pun tanpa memandang kaum. Singapura merupakan negara yang memiliki penduduk yang beragam dari segi latar belakang, suku serta agama. Mereka semua hidup berdampingan dan saling bahu-membahu dalam menghadapi permasalahan masyarakat dalam dalam mempertahankan negara ini. Contoh yang paling ketara dekat dengan kita ialah kerelaan peria untuk mengambil bahagian dalam National Service demi menjaga negara. Bersama dengan rakan-rakan sebaya yang tentunya memiliki beragam latar belakang, mereka melalui segala pahit manis bersama-sama bak peribahasa berat sama dipikul ringan sama dijinjing. Hal ini menunjukkan bahawa masing-masing individu berbeza satu sama lain atau unik, mereka masih tetap hidup berdampingan saling berganding tangan. Semua ini tentunya mustahil jika mereka tidak berbudi pekerti luhur.

Kerelaan para penduduk untuk menjaga warga tua dengan sepenuh hati juga menjadi contoh lain yang menunjukkan bahawa rakyat Singapura berbudi pekerti. Mereka sedar bahawa ibu bapa telah banyak berkorban sejak mereka masih setahun jagung. Ibu bapa memerah keringat, membanting tulang dan bekerja keras dengan tulang empat kerat mereka agar memperoleh pendapatan yang lumayan. Hal ini kerana ibu bapa mahu memberikan kemudahan dan keselesaan yang secukupnya kepada anak-anak bagai menatang minyak yang penuh. Seluruh pengorbanan ini telah mendorong anak-anak mereka untuk berbakti kepada ibu bapanya. Pada saat ibu bapa mereka telah menginjak masa-masa emas dalam kehidupan mereka, kemampuan untuk melakukan pelbagai aktiviti telah menurun dan anak-anak pun menjaga mereka sama seperti cara mereka membesarkan anak-anaknya. Bahkan ketika sang anak sibuk bekerja, ia rela mengeluarkan bakti tambahan untuk menyewa jasa pembantu yang boleh memberikan sepenuh perhatian kepada orang tua mereka. Semua ini menunjukkan bahawa rakyat Singapura saat ini masih tahu membalas budi dan juga mempunyai budi pekerti yang tinggi.
 

Memandang sisi sebaliknya, sebahagian rakyat Singapura nampaknya menunjukkan perilaku yang patut dikategorikan sebagai perilaku seseorang yang kurang berbudi pekerti. Kehidupan yang serba cepat telah menyebabkan banyak orang memegang prinsip bahawa waktu adalah wang. Di satu sisi, prinsip itu tentunya membawa implikasi positif secara psikologi kerana mendorong kita untuk menjadi efisien dalam melakukan segala kegiatan. Walau demikian, prinsip itu juga secara perlahan memerosotkan budi pekerti kita kerana menyebabkan kita kurang ramah kepada orang lain akibat ingin kembali melanjutkan aktiviti peribadi kita. Terlebih terkadang kita cenderung untuk menjadi lebih emosional ketika merasa bahawa orang lain menyia-nyiakan waktu kita. Sebagai contoh, banyak peniaga yang berasa kurang senang dengan calon pembeli yang terlalu banyak bertanya. Akibatnya peniaga menjadi kurang ramah dan kurang sopan dan calon pembeli pun berasa tidak dihargai.peristiwa seperti inilah yang menyebabkan banyak rakyat Singapura menyuarakan keprihatinan mengenai budi pekerti dan adab yang kian merosot.

Kemerosotan akhlak juga sangat ketara dengan meningkatnya jumlah perokok remaja dan budi bahasa remaja yang kian sangat meresahkan. Remaja sering menggunakan bahasa yang kasar dan dilafazkan dengan terpekik-pekik serta bercampuran dengan kata-kata lucah. Mereka tidak segan silu untuk mengucapkan perkataan lucah di depan ramai orang; sama halnya dengan merokok yang dilakukan tanpa memandang tempat. Kadar perokok remaja terus melonjak dari tahun ke tahun dan hal ini menunjukkan betapa tandusnya negeri ini akan insan-insan yang berbudi pekerti luhur.
 

Pada pendapat saya, ada tiga pihak yang boleh mengambil langkah-langkah proaktif demi menjaga ataupun meningkatkan budi pekerti bangsa kita. Pihak pertama ialah pemerintah yang peranannya sangat penting dalam usaha ini. Pemerintah harus lebih menekankan pelajaran sivik dan pendidikan moral dalam kurikulum pendidikan sehingga anak-anak boleh lebih memahami tindakan-tindakan yang boleh dan tidak boleh dilakukan. Dalam melakukan usaha ini, pemerintah harus berganding tangan dengan pihak kedua, iaitu sekolah untuk memberikan penekanan pada mata pelajaran tersebut. Kerjasama ini penting memandangkan banyaknya sekolah yang keras kepala dan tetap kurang memberi tumpuan pada subjek tersebut kerana bersifat kuantitatif.
 

Pihak lain yang berperanan penting ialah keluarga terutama ibu bapa kerana merekalah yang menjadi model contoh serta pengawal perkembangan anak-anak. Ibu bapa harus mengajarkan kelakonan bersopan santun yang baik sehingga anak-anak mereka akan mencontohinya seperti peribahasa bagaimana acuan begitulah kuihnya.
 

Sebagai intiha, ada segelintir masyarakat Singapura yang kurang mengamalkan sikap-sikap yang mencerminkan budi pekerti yang tinggi. Orang-orang ini tentu telah mencemar imej negara kita, seperti peribahasa kerana nila setitik rosak susu sebelanga.

No comments: