Muhammad Syahid
Bin Sulaiman
Rakyat Singapura ketandusan budi pekertiyang
tinggi. Bincangkan. Sarankan cara-cara yang berkesan untuk memupuk nilai murni
adab dan kesantunan melayu dalam diri setiap pelajar.
“Ibarat bunga
dedap, sungguh merah berbau tidak”. Begitulah pepatah Melayu yang menunjukkan
betapa pentingnya budi pekerti bagi masyarakat Melayu kita. Namun, perkara yang
sebaliknya pula berlaku di zaman ini, di mana rakyat kita ketandusan budi
pekerti yang tinggi. Banyak perkara yang boleh dipersalahkan kepada kehilangan
moral dan kelakuan yang baik dalam menjalani kehidupan kita, tetapi punca-punca
yang mendalam adalah arus budaya barat yang mula merayap masuk kepada
masyarakat kita, asuhan yang tidak mencukupi pada masa kanak-kanak dan sifat
kita yang terlalu mengejarkan pencapaian duniawi.
Satu punca yang memainkan peranan penting
dalam membentukkan karakter kita tentulah adalah pengaruh-pengaruh yang kita
terdedah kepada. Pengaruh utama yang secara langsung membuat kita mengetepikan
budi pekerti tentulah gelombang budaya barat yang mula menggoyah asas prinsip
dan moral kita. Gelombang ini disalurkan ke dalam hidup kita melalui pelbagai
medium media seperti televisyen, suratkhabar dan internet. Seringkali apa yang
diliputi di akhbar-akhbar atau berita adalah tentang idola dan personality dari
tanah barat. Program televisyan juga kebanyakkannya disumberkan dari saluran
Amerika kerana mempunyai permintaan hangat dari penonton di sini. Lantaran itu,
pengaruh-pengaruh barat, ada yang baik dan ada yang buruk, mula mempengaruhi
cara kita menjalankan hidup kita, sehinggakan budi pekerti kita dilupakan.
Sebagai contoh, ramai kanak-kanak mula memanggil orang tua mereka dengan nama
pertama dan bukan lagi ‘ibu’ atau ‘ayah’. Ini adalah salah satu pengaruh budaya
barat yang diambil pakai oleh masyarakat kita dan ia sebenarnya biadap dan
tidak menunjukkan hormat kepada orang tua kita. Lantas itu, media harus
memainkan peranan dalam menyekat kandungan-kandungan yang kurang sesuai dan
mungkin mempunyai implikasi-implkasi buruk kepada masyarakat kita. Namun, pada
masa sekarang masalah ini masih harus ditangani kerana arus budaya barat
sememangnya membentuk perihal peribadi kita dan dari itu telah melenyapkan budi
pekerti kita.
Di samping itu, kesalahan juga harus
ditanggung ibu bapa yang tidak memberi asuhan yang mencukupi dan betul kepada
anak-anak mereka. Asuhan yang baik ini penting kerana budi pekerti harus
ditanam sejak kecil lagi kerana jika tidak keperibadian yang buruk akan
berlanjutan dalam masa dewasa. Namun, ramai ibu bapa yang tidak dapat
menawarkan asuhan yang baik kerana terlalu sibuk dengan kerjaya mereka, mencari
rezeki untuk keluarga. Selalunya juga, kedua ibu dan bapa harus berkerja untuk
menampung kos hidup yang semakin melambung di era ini dan anak-anak
ditinggalkan kepada jagaan amah yang di rumah. Amah di rumah tidak dapat
menyuntikkan sifat budi pekerti ke dalam kanak-kanak ini kerana tidak mempunyai
pengaruh ataupun hubungan yang kuat dengan mereka. Situasi yang amat
membimbangkan ini jelas terpancar dengan peningkatannya kes-kes berhubungan
remaja yang kurang mementingkan penumpang lain di dalam gerabak Kereta Api
Gerak Cepat(MRT) seperti mengambil tempat duduk untuk mereka yang kurang upaya,
menghadang laluan pintu MRT dan juga menganggu penumpang lain dengan membuat
bising atau aksi-aksi nakal. Tata-tertib yang mudah juga telah diabaikan
seperti tidak berbual apabila ada makanan di dalam mulut, tidak meninggikan
suara kepada orang tua dan tidak meletakkan kaki ke atas meja. Lantaran itu,
untuk mengekang masalah ini daripada bertambah buruk, kita harus menyemarakkan
lagi kepentingan dalam menghabiskan masa dengan keluarga. Dengan itu pemerintah
juga harus mengimplementasikan cuti yang mencukupi bagi pekerja-pekerja agar
mereka dapat meluangkan masa dengan keluarga dan dengan itu dapat memberikan
asuhan yang diperlukan kepada anak-anak mereka.
Lanjutan itu, rakyat Singapura semakin
mengagung-agungkan pencapaian duniawi seperti ‘5K’ iaitu Kereta, Kad Kredit,
Kondominium, Kerjaya dan Kad Keahlian. Pada zaman sekarang, apa yang dinilai
dalam seseorang adalah paras rupa, pangkat
dan harta benda dan ini mengakibatkan mereka mengejarkan semua ini dan
lupakan akan budi pekerti. Secara langsung, ibu bapa hanya menggalakkan
anak-anak mereka untuk mengejar pencapaian akademik dan tidak mementingkan
pembangunan moral seorang anak. Ini kerana pada zaman ini, seorang dipandang
tinggi jika berlulusan tinggi atau berharta, tidak seperti dulu di mana budi
pekerti memainkan peranan penting dalam menilai darjat seseorang. Dari itu,
kita harus mengekang masalah ini dengan melancarkan kempen-kempen budi bahasa
di mana objektifnya adalah untuk menyelitkan budi pekerti yang tinggi di
kalangan masyarakat kita agar ia menjadi sesuatu yang penting bagi setiap individu.
Salah satu contoh yang boleh diikut adalah kempen dengan cogan kata “Budi
Bahasa Budaya Kita” yang diterapkan oleh negara Malaysia di mana budi pekerti
itu dianggap sebagai budaya mereka dan lantas budi pekerti itu dapat diterapkan
dalam setipa individu.
Natijahnya, memang tidak dapat dinafikan yang
masyarakat Singapura ini ketandusan budi pekerti yang tinggi. Namun dalam kita
sibuk dengan pencapaian duniawi janganlah kita memperlekehkan kepentingan budi
pekerti. Janganlah kita membina individu yang kurang budi pekertinya kerana
akhirnya masyarakat ini akan menjadi satu yang tidak bertimbang rasa, kurang
prihatin dan lupa akan perihal kemanusiaan. Tentulah kita tidak mahu tinggal
dalam sesebuah masyarakat sebegitu di mana kehidupan itu bagaikan ‘setiap orang
untuk dirinya sendiri’. Lantas, punca-punca kehilangan budi pekerti ini harus
ditangani dengan segera agar masyarakat kita ini dapat pulih seperti sediakala.
1 comment:
ERY
Perenggan pengenalan:
Pelajar telah memberikan gambaran umum yang agak baik. Misalnya, dia telah menyatakan tentang perkara-perkara yang menyumbang kepada ketandusan budi pekerti dalam kalangan rakyat Singapura. Dia juga telah gunakan peribahasa, ' ibarat bunga dedap, sungguh merah berbau tidak' tetapi saya berhemat bahawa ia tidak dijelaskan dan dikaitrapatkan dengan soalan karangan ini. Pelajar tidak mempunyai persoalan yang ketara dan jelas. Dia hanya menyenaraikan perkara-perkara yang akan dia bincangkan dalam perenggan-perenggan seterusnya tetapi dia tidak memberikan soalan yang tepat.
Perenggan isi:
Pelajar telah memberikan gambaran masalah yang cukup terperinci dengan menyatakan bagaimana budaya-budaya dari negara lain mampu mempengaruhi minda rakyat Singapura dan dia telah memberikan budaya Barat sebagai contoh yang banyak mempengaruhi rakyat Singapura. Dia juga telah bersetuju dengan kenyataan yang diberikan. Pelajar telah menerangkan kehendak soalan daripada beberapa faktor dan bukan satu sahaja. Apatah lagi , dalam perenggan mengejar pencapaian duniawi, saya berpendapat bahawa perenggan ini telah dijelaskan dengan baik kerana dia berjaya mengaitkan tuntutan kebendaan dengan ketandusan tatasusila dalam kalangan rakyat Singapura. Penanda wacana yang tepat telah digunakan untuk memastikan peralihan daripada satu perenggan ke perenggan seterusnya lancar.
Perenggan penutup:
Di dalam perenggan penutup, pelajar telah memberikan saranan-saranan untuk menangani masalah ketandusan budi pekerti rakyat Singapura seperti jangan kita memperlekehkan kepentingan budi pekerti dan melahirkan individu yang tidak berbudi bahasa. Namun demikian, dia tidak begitu jelas dalam rumusannya. Pelajar telah memberikan penekanan terhadap isu melalui saranan yang dia telah sebutkan dan dengan mengatakan bahawa tentulah kita mahu tinggal dalam sesebuah masyarakat sebegitu di mana kehidupan itu bagaikan ‘setiap orang untuk dirinya sendiri’.
Post a Comment